Situationsanalyse: Hvor ærlig har du mod på at være?

”Du stiller sådan nogle irriterende spørgsmål.” Sådan har flere kunder sagt, når jeg har været på vej ud ad døren efter at have afsluttet et møde med dem. Dog lukker de døren efter mig med et glimt i øjet og en erkendelse af, at de spørgsmål havde de brug for at blive stillet.

 

Det er oftest når vi har talt om, hvad deres drømme for virksomheden er, og nu er nået til den del, der omhandler analysen af den nuværende situation, at jeg begynder at blive ”irriterende”. Nu er drøm og vision ikke nok. Nu skal vi forholde os kritisk til den aktuelle situation, for at vurdere muligheder og begrænsninger. Vi skal se på styrker og svagheder internt i virksomheden i relation til om deres drømme er realiserbare: Hvad spænder ben? Hvordan kan vi indfri deres visioner? Hvad kræver det? Og hvilke svagheder står i vejen for at kunne fuldføre de opgaver?

 

Denne del af strategiprocessen kalder jeg analysefasen, og den er oftest sårbar. Det er her vi skal se på, hvilke faktorer, der spænder ben for kundens projekt og drømme. Sagt med andre ord skal vi lave et røntgenbillede af virksomhedens nuværende situation - både det, der handler om dig som leder, de interne styrker og svagheder i virksomheden, samt de eksterne forhold, som kan påvirke mulighederne i fremtiden. Med afsæt i det du rigtig gerne vil i dit liv og med din virksomhed, ser vi nu kritisk på, hvad som rent fysisk, politisk, ledermæssigt, økonomisk og personligt kan lade sig gøre.

 

Men en ting er sikkert: Jeg har ikke en løsning på forhånd. Jeg kommer ikke med en slagplan for, hvad der er bedst, kan betale sig. Det er vi fælles om at finde frem til, så den strategi, der bliver udarbejdet, passer til netop dig og din virksomhed.

 

Da jeg ved ikke alt om dig, din virksomhed og dine personlige kompetencer, så afhænger strategiens kvalitet af, hvor meget du er indstillet på at dele. Sagt med andre ord: Hvor ærlig har du mod på at være?  For et godt røntgenbillede afdækker ikke kun muskler og led – det afdækker også skader og slid, som trænger til genoptræning, forebyggelse eller udskiftning. Derfor daler kvaliteten af analysen, hvis du kun lader dele af virksomheden røntgenfotografere, med risiko for at overse væsentlige faresignaler.

 

Hvor åben og ærlig du er omkring styrker og svagheder, familiemæssige hensyn eller   bekymringer relateret til medarbejdere, samarbejdspartnere, afsætning eller økonomiske spekulationer, er altså i høj grad med til at bestemme kvaliteten af den situationsanalyse vi udarbejder. Det kan virke ukonkret i starten, og føles som om vi træder vande. Men analyseprocessen er en erkendelsesproces, og derfor er det oftest den, som tager længst tid. For jo grundigere og mere tilbundsgående en analyse vi laver i fællesskab, jo bedre et grundlag har vi også for at lægge en strategi, som tilgodeser både virksomhedens forhold og dine ambitioner på bedste vis.

 

Derfor synes nogle af mine kunder, at mine spørgsmål er irriterende. Fordi jeg helt bevidst forsøger at finde ind til det, der er sårbart. Når jeg rammer et svagt punkt, gør det måske lidt ondt. Men hellere lidt ømhed, surmuleri og irritation i  analysefasen, end at vi ignorerer en svaghed, som senere viser sig at være kritisk i forhold til at realisere de ønskede visioner.

 

Et konkret og banalt eksempel er, hvis man som ejerleder ikke har talent for at kommunikere konstruktivt og pædagogisk med den unge generation af medarbejdere. Så er det sandsynligvis ikke nogen god idé at satse på en produktionsudvidelse, baseret på danske elever og fagligt uddannede medarbejdere. Derfor kommer jeg måske til at spørge, om du er parat til at lave noget om, og om det er for enhver pris, at du vil nå dit mål. Måske er det svært at svare på? Eller måske har du knap nok tænkt den tanke? Svaret skal vi nok finde sammen.

Næste
Næste

Vision: Drømme er drivkraft