Vision: Drømme er drivkraft

En drøm, er oftest forbundet med at være en forhåbningsfuld men nærmest urealistisk forestilling om noget, der skal ske i fremtiden. Måske har du fanget dig selv sidde ved aftensbordet og sige ”jeg drømmer om…” og derefter afslutte sætningen med noget, som du godt ved, der er små chancer for, kommer til at ske. Måske er udsigterne lange, eller måske synes din drøm urealistisk på grund af forskellige ydre omstændigheder. Men det, mener jeg, ikke skal holde dig tilbage.

 

For hvad vil der ske, hvis ikke du drømte? Hvad hvis nu der bare var en lille chance for, at din drøm kunne blive til virkelighed? Netop det ”hvis nu” er vigtigt at holde fast i, for det har jeg erfaret gemmer på en vigtig  ingrediens for at  en ejerledet virksomhed lykkes: Drivkraft. Når vi holder fast i, at der eksisterer et ”hvis nu” er vi åbne for, at vores verden, som den ser ud lige nu, kan ændres. Vi er fulde af forhåbning, men ved samtidig, at der skal lægges en stor indsats for at realisere drømmen.

 

At drømme, er ensbetydende med, at vi ønsker noget skal ske, som endnu ikke er opnået. Dermed er der også en stor motivation forbundet med at  arbejde for og stræbe efter at  drømmen går i i opfyldelse. Og det er netop når vi stræber, at vi yder det ekstra, fordi vi er velvidende om, at den opgave vi har sat os selv for, kræver en indsats.

 

Når man som virksomhedsejer, klart kan kommunikere til sine ansatte, hvad der er drømmen, og hvorfor den drøm er vigtig, så kan du som leder mobilisere en masse energi og motivation. De ansatte bliver bevidste om, hvad der er formålet, og arbejdet bliver mere meningsfuldt, fordi der hele tiden er en drøm at sammenholde status quo med. Der er altså et større formål, man som ansat arbejder for, udover selvfølgelig at møde ind og passe sit arbejde. Hvor langt er vi fra at realisere drømmen? Hvad skal der nu gøres for at drømmen er tættere på at gå i opfyldelse? Det skaber en følelse af at løfte i flok, når vi bidrager til samme formål, og med det kommer en fælles passion om at realisere, hvad vi har sat sig for.

 

Så tilbage til mit første spørgsmål: Hvad vil der ske, hvis vi ikke drømte? Der ville i hvert fald være fare for, at vi som ejere og ledere af egne virksomheder enten blot opretholdt status quo eller at vi ureflekteret kopiere det, som andre lignende virksomheder gør. På den måde risikere vi, at vi ikke udnytter det potentiale som vores ansatte, vores virksomhed  og vi selv rummer. Hvis ikke vi drømte og havde visioner for vores arbejde og vores liv, så risikere vi at gå glip af en masse drivkraft, engagement og passion. Derfor er de store drømme grundlaget for at udvikle en god og dynamisk strategi i den ejerledede virksomhed.

Forrige
Forrige

Konkrete mål: Ejerlederens skjulte drømme

Næste
Næste

Ejerskifte: Hvor blev døtrene af?